facebook

Historisch Vervoer 2004.
2004
D-day in Millingen tijdens het Historisch Vervoer...... Zondagmorgen 4 juli 2004, er landt een grote parachute op het grasveld van het gasthuis St. Jan de Deo.
Zondagmiddag, met enige regelmaat gaat het luchtalarm door de straten van Millingen aan de Rijn. Op de Eyckelhofstraat staan legervoertuigen met heuse militairen.
Paniek? Nee gewoon een gezellige dag en weer eens wat anders.
 
Vanaf 7.00 uur waren de medewerkers van Historisch Vervoer in de weer om alles in stelling te brengen. Een bus met 600 lunchpakketten en een viertal volgauto's met medewerkers ging richting Mill om daar de deelnemers in te schrijven voor een nieuwe editie van Historisch Vervoer Millingen aan de Rijn. Kasteel Aldendriel viel erg in de smaak bij de deelnemers.
Een mooie landelijke locatie, uitermate geschikt voor het plaatsen van zoveel historisch schoon. En sinds zondag een locatie die dankzij het kordate optreden van medewerker Wout niet door het leven hoeft te gaan als ruïne.
Op het tijdstip van vertrek van alle voertuigen zag Wout bij binnenkomst in een van de zalen dat een tafel had vlam gevat door een omgevallen kaars.
Door kordaat optreden werd een ramp voorkomen en dankzij deze reddingsactie staat ook Wout sinds 4 juli 2004 in de geschiedenis van Kasteel Aldendriel. Bij binnenkomst van de voertuigen bleek dat de vrachtwagens in grotere getale aanwezig waren dan ingeschreven was, met name de opleggers en aanhangwagens.
Leuk natuurlijk maar het werd wel dringen in de Kasteeltuinen. Maar dankzij het vakkundig werk van de eerste Millingse gecertificeerde verkeersregelaars kreeg iedereen een plaats.
 
Na een woord van welkom door onze eigen ceremoniemeester Hans Bach, werd om 11.00 uur het startsein gegeven. De tocht der tochten, van Mill naar Millingen ging van start. Na zo'n 29 km werden op het Europaplein te Gennep de lunchpakketten uitgedeeld. Met behulp van vele medewerkers, en met inmiddels ook de jongste bedienden verliep dit goed en gezellig. Door een te enthousiaste deelnemer ontstond er een kleine aanrijding maar dat werd onderling prima opgelost De deelnemende tractoren werden s morgens ontvangen bij het jubilerende Gasthuis St.Jan de Deo voor een lekker ontbijt.
De bewoners keken vanuit hun kamer angstig toe. Zoveel boeren komen er in Millingen niet vaak bij elkaar. De door Hans en Wilma uitgezette toertocht werd positief ontvangen en voerde net voor de Heilige Mis langs de kerk.
Rond enen kwamen de voertuigen Millingen binnen en kon alles bezichtigd worden. Het middagprogramma stond in het teken van modelbouw. Op de Zeelandsestraat stond modelbouwer Rob Hobma uit Elst met een 20 tal personen op een speciaal aangelegd circuit een spectaculaire show te geven met diverse radiografische modelvoertuigen.
Bij Slagerij Kees van der Velden was een show van Modelbouw Zevenaar-Lobith, een waterbassin gevuld met boortorens en boten waar de grootste rampen werden bestreden. Daar het weer op het laatste uur verstek liet gaan werd voor de uitreiking uitgeweken naar het terrein van het jubilerende Gasthuis St.Jan de Deo, onder de grote sfeervolle parachute.
 
In de tuin van het Gasthuis was het een feest met na de muzikale opluistering van Ons Genoegen in het eerste deel van de middag, Arno Kolenbrander die de laatste uurtjes kwam vol zingen. Omdat de organisatie van mening was dat iedereen pech had gehad door de overlast van het luchtalarm werd Bart van Laanen uit Rindern de winnaar van de pechprijs.
Dit spreekt overigens wel boekdelen over de toenemende kwaliteit van het materiaal van onze deelnemers.
Er waren geen noemenswaardige pechgevallen waardoor onze plaatselijke Bessem Wimke keurig op tijd in Millingen was.
Rest ons nog om onze dank uit te brengen aan de aanwonenden van het evenement die keuring gereageerd hebben op ons verzoek om ons parcours autovrij te maken en hun auto's elders te parkeren.
 
De Gemeente Millingen a/d Rijn, en met name de afdeling openbare werken die zich voor 200% heeft ingezet om de oranjebuurt op orde te krijgen voor het Historisch Vervoer.
De sponsoren die elk jaar weer bereid zijn om van ons evenement ook een echt “Millings “evenement te maken en als laatste onze medewerkers, u weet wel die jongens in de rooie shirtjes.
En wat ons betreft komen we graag weer onder de parachute op 3 juli 2005.
U weet wel, waar oldtimers elkaar ontmoeten. 

Startschot gelost voor Historisch Vervoer.
Historisch Vervoer 2003.
Te land, Ter zee en op de Diek.
2003
Op zondag 6 juli zal er in Millingen aan de Rijn voor de eerste keer het Historisch Vervoer Millingen aan de Rijn gehouden worden.
Dit evenement is een vervolg op het succesvolle Millings Oldtimer en Klassiekertreffen.
De organisatie verwacht zo'n 250 deelnemers uit heel Nederland. Deze deelnemers zijn verdeeld over de oldtimer- groepen auto's, motoren, vrachtauto's en tractoren.
Het is een streven van de organisatie om een zo gevarieerd mogelijk deelnemersveld te creéren en met deze deelnemers een gezellige dag te maken.
Er is eigenlijk alles wat maar met vervoer te maken heeft. Van fiets tot autobus, van tractor tot boot. Plaats van gebeuren van dit nieuwe evenement is de Rijndijk.
De organisatie heeft in samenwerking met de Millingse horeca en de directie van de scheepswerf Bodewes een prachtlocatie gecreéerd. De dag zal aanvangen met toertochten voor de diverse groepen. Vanaf 11.00 uur zal het startschot wordt het startschot gegeven van de verschillende toerritten. Na binnenkomst van alle deelnemers zal er een gezamenlijke picknick zijn.
Aan de deelnemers is gevraagd zoveel mogelijk in bijpassende kleding te komen uit de tijd van hun oldtimer. Voor de mooiste / leukste picknickdeelnemer zijn er prijzen te winnen. Het middagprogramma staat in het teken van een gezellig samenzijn. Met natuurlijk als hoofdattractie het bezichtigen van de deelnemende voertuigen. Naast de bekende merken zullen er ook vergeten merken deelnemen..
Wat te denken van AJS, Farmall, Heinkel, NSU, Krupp, en vele andere. Daarnaast zullen er vele verschillende activiteiten en andere bezienswaardigheden zijn.
Speciaal woord van vermelding is de tentoonstelling Rusty and Running. Hier worden voertuigen, stationair- motoren en werktuigen geshowd die zo vanaf het werk, of zo uit de schuur komen.
Aanmeldingen zijn er in de vorm van stationaire-motoren, scheepsmotoren, een demonstratie van explosiestampers, rijdende steenfabriektreinen, zeer interessante landbouwwerktuigen en nog veel meer .
Hiervoor geldt het motto: het hoeft niet altijd te blinken om interessant te zijn. 

Door BAS VAN DER HOEVEN MILLINGEN -
2002Het team dat al veertien maal het Millings Oldtimer- en Klassiekertreffen (MOKT) organiseerde, houdt ermee op.
Dit jaar vlammen ze nog een keer. De vijftiende show van oude voertuigen moet alle anderen overtreffen.
Het vijftiende oldtimertreffen moet een gebeurtenis worden die Millingen zich nog lang zal heugen. Jos Kuyper, Harrie Coerwinkel, Toon Wolsink, Geert Dollevoet, Rob Vink en Herbert Klompenhouwer bundelen nog eenmaal hun krachten om van de jaarlijkse 'brikkenparade' een onvergetelijk schouwspel te maken.
Daarna halen de mannen van het eerste uur hun voet van het gaspedaal. Het is mooi geweest. "Groter dan nu kan gewoon niet", zegt Jos Kuyper. "Millingen wordt te klein en we hebben alle startplaatsen in de wijde regio inmiddels gehad." Niet alleen daarom stopt de Millingse tuf-tufclub. Wolsink heeft het te druk met zijn werk om een half jaar intensief met de organisatie van het evenement bezig te zijn. Kuyper zet om gezondheidsredenen een punt achter zijn MOKT-periode en Vink steekt steeds meer energie in egerländerorkest De Fraps.
De andere drie bestuursleden hebben plannen om door te gaan. "Maar dan wel kleinschaliger", laat Klompenhouwer weten. Hoe het uitgedunde team een vervolg gaat geven aan een van de grootste evenementen die Millingen kent, weten de drie achterblijvers nog niet. Alle aandacht en energie is nog gericht op het komende MOKT. Vanaf negen uur druppelen de antieke voertuigen zondagochtend het dorp binnen.
Rond half elf begint een defile van pruttelende koetsen en ronkende snelheidsmonsters. Na de stapvoets gereden ererit langs het eveneens antieke gemeentehuis rijdt de stoet van oldtimers de polder in voor een toertocht. Via Duitsland komt de luidruchtige blikprocessie weer in Millingen. Daar begint rond half twee het middagprogramma. De Heerbaan is afgezet van Wethouder Koenenstraat tot aan de Rivierstraat.
Langs deze promenade stellen zich de honderden auto's, vrachtwagens, tractoren en motoren van de deelnemers op. Op het Oranjeplein staat een historische kermis. Een stoomcarrousel en antieke woonwagens tonen het kermisterrein waar opa en oma elkaar ontmoetten. Races met opgevoerde grasmaaiers en een stuntmotorrijder zorgen voor opwinding en de plaatselijke rijwielvereniging laat zien dat ook ongemotoriseerd vermaak een adrenalinestoot kan veroorzaken. Millingen zou Millingen niet zijn als zondag niet in alle hoeken en gaten van het dorp live-muziek te horen is en de obers zullen op de terrassen minstens een paar zolen verslijten. "Dat maakt het MOKT zo gezellig", weet Jos Kuyper. "De plaatselijke bevolking is altijd massaal aanwezig. Wie niet geinteresseerd is in oude auto's, komt voor jonge jenever of een klassiek biertje." Zoals elk jaar zijn er weer bijzondere voertuigen te zien. "Er rijdt een koets met hulpmotor mee uit 1903", weet Klompenhouwer. "Zo'n pronkstuk zie je normaal alleen in een museum." De sponsors zijn niet opgelucht dat ze na dit jaar de oldtimerdag uit hun boekhouding kunnen schrappen. "Sommige van hen vroegen of ze met een hogere bijdrage het evenement konden redden", vertelt Kuyper. "Maar voor ons is de tank leeg. We stoppen na drie lustrums. Het is mooi geweest." Gelukkig maakt de Bert Haanstra van Millingen, Tonnie Hol, weer een film van de happening. "Kunnen we nog vaak nagenieten van ons laatste MOKT", zeggen de organisatoren nu al. Als die opname zelf een klassieker is geworden, is de cirkel rond. Jos Kuyper: "Ik vond het mooi wat garagehouder Jan Booltink uit Leuth zei: 'Jullie waren altijd zo professioneel bezig. Nu stoppen jullie ook professioneel'." Na deze laatste Oldtimer en Klassiekerdag startten een deel van de organisatoren van het MOKT in 2003 met Historisch Vervoer. Een nieuw uniek evenement dat plaats vindt op en aan de Rijndijk in Millingen aan de Rijn, elke 1e zondag in Juli. 

2001

Alleen geen gladiolen, verder was het vanaf de Duitse grens vergelijkbaar met de binnenkomst van de Vierdaagse in Nijmegen.
Een deelnemer vertelde: volgens mij doet hier het hele dorp aan meeĀ. Stoel aan stoel zat de Millingse bevolking langs de Heerbaan en nam deze stoelen gelukkig ook weer mee naar huis anders had onze bezemwagen met als vaste bezetting Wim en Lies het nog druk gehad. Het waren er toch stiekem 278 geworden de deelnemers van het 14e Millings Oldtimer en Klassiekertreffen.
Uit alle delen van het land kwamen ze naar de startlocatie Landgoed Bergzicht/ De Raaf in Heumen. Het evenemententerrein stond prachtig gevuld en natuurlijk was het weer de sfeerbepalende factor.
Menigeen vergaapte zich aan de prachtige zalen, tuinen en gebouwen.
Ingeschreven werd er in de prachtige kamer van het Landhuis alwaar iedereen de routebeschrijving , rallybord en toebehoren uitgereikt kreeg. Als waardige gastheer en gastvrouw verwelkomde de heer en mevrouw Kruissen de oldtimers , begeleide ze, en zwaaide ze uit via het defile wat onder grote publieke belangstelling door hen afgenomen werd. Via een historische file gingen de auto's en motoren richting Grave voor een toertocht van 70 kilometer naar Millingen ad Rijn. Een 40-tal tractoren puften richting Groesbeek met een kruissnelheid van 19,2 kilometer.
In verband met het NK wielrennen had de organisatie veel problemen met het vinden van een route omdat het niet toegestaan is om met zware vrachtauto's op zondag over Duitse wegen te rijden.
Ter elfder uren kwam hier toch een oplossing voor, zo ook voor de tractoren. Alleen de Treppkes-markt in Kranenburg gooide nog bijna roet in het eten.
Juist dit eten was voor de tractoren gepland in Kranenburg en daar moest zaterdagavond nog een andere oplossing voor komen.
De overige voertuigen kregen hun lunchpakket uitgereikt bij de Wolfsberg in Duitsland.
2001 2

2000

De organisatie van het M.O.K.T. had het wel zwaar op zondag 2 juli 2000.
In de regen staan met 30 medewerkers om 7.30 uur bij De Kastanje is lachen.
Zouden we dan toch nog ooit regenkleding voor de medewerkers aan moeten schaffen?
Waarom doen we dit eigenlijk vraag je dan als organisatie af. Om de twee minuten kreten als “hoe mot dat nou ; da wurdt niks vandaag.
Maar dan komt de knipoog van boven.
Daar bevindt zich een oldtimerliefhebber die het weer gelukkig aanpaste zoals het hoort op de eerste zondag van juli.
In Wijchen op het Jazz-festival komen rond 9.30uur de eerste deelnemers aan op het kasteel.
Onder begeleiding van Jazzie klanken zoeken zij een plaatsje in de kasteeltuin om later vanaf die plaats aan de toertocht te beginnen naar Millingen.
Op camping De Oude Molen in Groesbeek komen omstreeks dezelfde tijd de deelnemende tractoren binnen.
Na de bekende koffie en cake maken zij zich ook op om via een mooie landelijke route ook naar Millingen te rijden.
In Millingen zijn de voorbereidingen ook in volle gang. Alles moet klaar staan als de deelnemers binnen komen.
Met het verdwijnen van het C1000 plein is er voor dit evenement kostbare ruimte verloren gegaan. De plaats waar de dokterspraktijk komt kon voor een keer nog gebruikt worden.
Vanuit Belgie werkt er een handgebouwde radiografische graafmachine op schaal met als decor de machines van Ron Derks welke hiermee machinisten in spe wil verleiden.
In de cabine konden kinderen zelf met deze machines onder begeleiding werken. Kinderen met twijfels over hun toekomst weten het nu zeker. Ik wordt later machinist bij Derks. En volgens Ron liggen de petten al klaar.
Met de schmink van de Begoocheling hadden de junioren een topdag. Het gekozen middagitem ; Stoom bleek een gigantisch succes.
Op het Oranjeplein was het een drukte van jewelste. Puffende en stampende motoren zwoegden de hele dag en overal was er bedrijvigheid.
De organisatie hoopt dat bij de mensen welke aan dit plein wonen het serviesgoed geen schade opgelopen heeft door het dreunen van al dit geweld. Vele vergaapten zich aan het gepoetste koper en genoten van het fluiten en sissen van deze stoomwalsen. Ook de eigenaren van deze giganten hadden het zichtbaar naar hun zin. Vooral de interesse welke getoond werd voor de techniek vonden zij erg leuk.
Ook de in de tent opgestelde miniatuurstoommachines genoten veel belangstelling. De met staart getooide John van Riet verzorgde met zijn waterboiler elke machine van het hoognodige koelwater.
En dan de Kerkerdom 120 of liever gezegd de 121. De door de mensen van de Gelderse smalspoorstichting aangelegde spoorbaantje trok veel bekijks. Op de door hun tentoongestelde foto's zag menig bezoeker zichzelf of familielid aan het werk op de steenfabrieken van weleer. De dag van zijn leven kreeg een gepensioneerde steenoven medewerker uit Kekerdom toen hij nog even de Kekerdom 121 mocht bedienen.
Vlekkeloos bestuurde hij de machine welke jaren zijn domein was geweest. De opgestelde tractoren stonden langs de rand van het plein te rusten van hun toertocht. Natuurlijk moest iedereen even langs de kramen van de onderdelenmarkt. Dit jaar waren er minder dan andere jaren door het voetballen maar toch ging menigeen met reeds langgezochte spullen naar huis. Op de Heerbaan een lint van Oldtimer-auto's.
Mooi opgesteld langs de ader van Millingen . Open auto's, gesloten auto's, voor iedereen stond er wel wat bij. Sommige ontdekten dat je het beste vanaf het terras e.e.a. kon bekijken.
Gezien het weer ook wel een begrijpelijke keus. De menigte werd soms verrast met vrachtautogeluiden op kniehoogte. Vanuit Lichtenvoorde en Winterswijk kwamen deze met echt geluid uitgeruste handgebouwde miniatuurtrucks. Ongelofelijk is het hoe deze hobbyisten zonder ook maar een voorbeeld te hebben deze auto's gebouwd hebben. Motorfietsen en scooters stonden opgesteld op de Heerbaan, en ook deze groep trok veel bekijks .
Deze vervoersmiddelen werden in die tijd gekocht omdat een auto er niet aan zat. Dat is tegenwoordig wel anders. De reuzen van de weg hadden dit jaar een plaatsje gekregen voor het OEV gebouw. Merken als Mack, Volvo, Bedford, Scania en Daf waren van de partij. Zo'n truck restaureren is natuurlijk een ander verhaal maar het aantal in Nederland is nog steeds stijgend.
De door onze plaatsgenoot The Thijssen gerestaureerde Daf Pony trok veel bekijks. Heel veel onderdelen van deze van de personenauto afgeleide vrachtwagentje zijn door hem met de hand gemaakt.
Rond 16.30 uur werd met een brandweerauto uit de dertiger jaren Loco-burgemeester Ge Berns naar de jurywagen gebracht. Dhr. Berns was dit jaar letterlijk en figuurlijk de sigaar omdat dit jaar de burgemeester op vakantie was. Dhr. Berns hield een mooie toespraak en loofde de organisatie voor hun werk.
Met vaardige hand reikte hij de voor een Oldtimerevenement onmisbare bekers in de diverse categorieën uit.
Om de voetballiefhebbers toch een beetje te gemoet te komen was ook de Derde Helft ingeschakeld.
Hun begeleiding van de dag was werkelijk fantastisch. Aan alles komt een eind en zo starten de medewerkers rond 17.30 uur met het opruimen van deze fantastische dag.
Helaas niet na zoals in het draaiboek foutief vermelde half jaar na de prijsuitreiking, maar na een half uur.
En zonder regenjas!!!
Namens stg M.O.K.T. Rob. Geert. Jos, Toon , en Harrie

 

 

Oltimerdag 2019 2354

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Deze website is gesponsord door:
HGDesign

Geschiedenis

In 1988 startte het 1e Millings Oldtimer en Klassieker Treffen (MOKT) te Millingen a/d Rijn.
In de stromende regen toonden 38 deelnemers hun voertuig.
 
Na deze dag was het evenement niet meer te stoppen en groeide het evenement uit tot landelijke bekendheid met 250 deelnemers.

Organisatie

Organisatie2019

Vind ons op Facebook