facebook

Historisch Vervoer 2009.
Als ik 2x met mijn fietsbel bel......
2009
De startlocatie was aan de Waalkade te Nijmegen voor het Casino aldaar.
De inschrijving vond plaats bij 't Nationaal Fietsenmuseum Velorama. VELORAMA opende in 1981 aan de Waalkade te Nijmegen.
Het is voortgekomen uit een privé-collectie antieke en eigentijdse fietsen en accessoires, bijeengebracht door de oprichter G.J. Moed.
Alle deelnemers kregen van Dhr Moed de gelegenheid een wandeling te maken door de geschiedenis van de fiets.
 
Op het landenplein wapperde dit jaar de Amerikaanse vlag!!
Een aantal country vrienden die graag country dansen, met als doelstelling de goede sfeer en gezelligheid. deed de in-line dance op het plein.
De Classic Thunderbird Club Holland stond ook op het Amerikaanse plein. De diverse modellen trokken, samen met de andere Amerikanen, veel bekijks. Arstream caravan en Ford F250 Ranger van 1977.
Deze Airstream is The Lone Ranger genaamd Er lopen weer veel mensen met een mooie tijdelijke airbrush-tattoo rond, die hier geplaatst kon worden Een Amerikaanse schoolbus was erbij.
Na het succes van de dubbeldekker vorige jaar, was men graag bereid dit jaar weer hun steentje bij te dragen. Schildert vrachtwagens, oldtimers, tractoren en andere voertuigen.
Het museum komt naar u toe deze zomer!!!!
Het was niet groot, maar wel interessant
 
Dit jaar een mooie verzameling bijzondere motoren.
Naast oude motoren kwamen interessante nieuwe motoren op ons evenement ook aan bod.
Dit jaar kwamen o.a. Frans van den Hoogen uit Nijmegen en Otto Nijs uit Erlecom hun handwerk aan het publiek tonen.
 
Zoals elk jaar was er ook bij Gasthuis St Jan de Deo weer van alles te beleven zijn.
Dit jaar werd er een concert gegeven, Fanfares in Harmonie, door beide Fanfares St Cecilia en Ons Genoegen.
Bart Bazelmans stunt al meer dan 25 jaar met BMX-en (fietscrossen). Hij heeft iedereen weten te verbazen met zijn stuntwerk. Dhr.Bouwmans uit Cuijk, verzamelaar historische fietsen.
En ontwerper van speciale exemplaren. Joop van Beek uit Ede gaf met zijn bijzondere fietsen ook invulling aan onze show met tweewielers.
 
Onze Kunst rijwielvereniging Juliana uit Millingen a/d Rijn die dit jaar 100 jaar bestaat. Zij waren op 5 juli ook aanwezig zijn om hun Kunsten te vertonen.
Uitmuntende stunts, wat echt Kunst met een hoofdletter mag worden genoemd! De nostalgische wereld van prachtige klassiekers uit tijden van weleer, geplaatst in uiterst gedetailleerde authentieke miniatuurgarages.
 
Elk jaar organiseert De Ewijkse Brug een weekend voor hun ruim 220 leden.
Dit jaar was men na een rit op zaterdag overnachten hier in de regio, op zondag aanwezig om deel te nemen aan onze dag.
Een feest voor de tractor-liefhebbers !!! Het was een invasie van tractoren.
 
Der RC-CAR-NIEDERRHEIN.
Een groep enthousiaste mensen met hun radiografisch bestuurbare voertuigen had veel bekijks.
Passende verzameling van Jos Karnebeek uit Rekken voor het plein met onze Mega groep tractoren.
Stationair motoren waren uiteraard ook weer aanwezig zijn. 

Historisch Vervoer 2008.
Englisch Style......
2008
Startlokatie voor de toertocht was dit jaar in Heumen, bij Landgoed Bergzicht.
De inschrijfploeg stond weer zijn mannetje bij de binnenkomst van de circa 300 deelnemers.
De Timecruisers zijn reusachtige fantasievoertuigen en steltlopende creaties die de tijd trotseren.
Ze leken te zijn ontsnapt aan de verhalen van Jules Verne. Techniek uit heden, verleden en toekomst komt samen in deze gevaarten.
 
De modelbouw vereniging Twente had op het plein bij café 't Fuske diverse modellen tentoonstellen van hun schitterende verzameling.
 
Het Engelse plein was gevuld met mooie voertuigen, een dubbel dekker, darts-teams, cameltrophy en een de klanken van doedelzakmuziek en een blaaskapel.
Een prima sfeertje.
Buiten de show van stationair-motoren van diverse eigenaren, heeft de familie Speelziek uit Homoet de jeugd nog eens laten zien je het ijzer kunt smeden als het heet is.
Het muziek gehalte was hoog dit jaar!!!! Op elk terras, elke hoek van de straat was een vrolijk deuntje te horen. 

Historisch Vervoer 2007.
En het ging als de brandweer...........
2007
Waar u op school leerde dat de Rijn bij Lobith Nederland binnenkomt, denken de mensen aan de overkant van deze Rijn in Millingen aan de Rijn hier heel anders over.
De gemoederen zijn hierover inmiddels bedaard, zeker als jaarlijks de op de 1e zondag van juli het Historisch vervoer in dit kerkdorp gehouden wordt.
 
Dit jaar op 1 juli was het dorp weer het decor voor zo'n 300 oldtimers in alle categoriën uit binnen en buitenland.
De ontvangst te Millingen a/d Rijn van de deelnemers was van 09.00 tot 10.00 uur bij het gemeentehuis aan de Heerbaan 115 in het centrum van Millingen a/d Rijn.
 
De start van de was toertocht om 10.45 uur, een 15 minuten later dan gepland. Vanaf het gemeentehuis vertrokken de 315 deelnemers, van Albion tot Alvis, van Citroën tot Chrysler en van DKW tot Deutz,en zo kunnen we het nog wel volmaken tot aan de z van Zundapp, langs de klanken van Musikverein Bimmen en onder de heliumballonnen van de jeugd langs het publiek.
Het duurde ongeveer 35 minuten voordat alle deelnemers langs waren gereden.
Op de kop reed een oldtimer brandweerwagen vanwege het 150-jarig bestaan van de brandweer Millingen aan de Rijn.
Bij de brandweerkazerne werd de stoet oldtimers getrakteerd op het nodige rook en lawaaispektakel van de brandweer en vervolgens reed men de grens over naar Duitsland.
De toertocht ging geheel over Duits grondgebied. Voor de deelnemende vrachtauto's was een speciale ontheffing geregeld voor het rijden op zondag.
De toertocht liep vanaf Millingen via Keeken naar Niel, Kranenburg, Frasselt, Schottheide, Kleve, Kalkar, Emmerich, Kleve en weer naar Millingen.
De rit was 72 km lang. Voor de tractoren was een aparte toertocht uitgezet die zowel over Duits als Nederlands grondgebied liep.
 
De eerste deelnemers kwamen om 12.30 uur al weer aan in Millingen alwaar zij netjes werden opgesteld.
Buiten de aanwezige oldtimers was er volop muziek, miniatuur, een oldtimermarkt, het 150-jarig bestaan van de Millingse brandweer etc.
Zie verder hieronder.
Mede dankzij het jubilerende Millingse Brandweerkorps was er een brandweerplein alwaar diverse oldtimer brandweerauto's te zien waren.
O.a. een echte kolen gestookte stoombrandweerauto maakte zijn opwachting .
Het HART is een groep enthousiaste studenten van de HTS Autotechniek die zich als doel gesteld heeft naast de studie een rallyauto in stand te houden en te berijden in officiële Nederlandse kampioenschappen.
 
Sinds dit jaar neemt het HART deel aan het Nederlands Rallysprint Kampioenschap met de Ford Puma Super 1600.
Een ex junior WRC auto waarmee het team aansprekende resultaten hoopt te boeken.
Het team was ook te bewonderen op het evenement Historisch vervoer in Millingen aan de Rijn. 

Historisch Vervoer 2006.
En er mag gedanst worden........
2006
De start van onze toertocht in 2006 was vanaf het Landgoed Holthurnsche Hof, Oude Kleefsebaan 136 te Berg en Dal.
Alle categorieén voertuigen startten aldaar. Fred Siep uit Zeewolde was van de partij op het landbouwplein met o.a. oude melkmachines.
 
Een van de attracties op het Duitse plein was een replica van de eerste auto ter wereld. De heer Piggen uit Rossum (OV) heeft samen met zijn zoon een exacte kopie gemaakt van de Benz Patent-Motorwagen model 1 uit 1885/1886. Hieronder een foto van de originele Benz en enkele foto's van de replica. Muziek op het plein werd verzorgd door onze buren uit het Duitse Bimmen: Musikverein Bimmen zorgde, samen met de verdere aankleding en de Duitse voertuigen, voor een passende sfeer.
 
Een andere, zeer bijzondere attractie, was het grootste luchtorgel ter wereld, de Victory van Willem Kelders uit Son en Breugel. Dit orgel is 10 meter lang, 5,50 meter hoog en 5 meter diep!!. Het luchtverbruik van het orgel is 10.000 liter per minuut. Hieronder een impressie van dit orgel.
 
Ook oude fietsen waren dit jaar van de partij.Er was zelfs een fiets in ambulance-uitvoering te zien!!
 
Een nieuwe attractie deed zijn opwachting tijdens het Historisch Vervoer in Millingen. Het tractor Pulling Team Viper uit Beuningen maakte zijn opwachting. Het was op het plein voor cafe de Kastanje wel geen full pull, maar deze tractor werd wel degelijk gestart!! Geen weer of weer; Historisch Vervoer.
 
Het zou te warm geweest zijn op 2 juli op de oldtimerdag De meeste oldtimers en eigenaren kunnen toch beter tegen zon dan tegen regen. Toch liever zonnebrand dan ruitenwissers. Hoewel de meeste deelnemers ongetwijfeld dagelijks een Youngtimer met airco berijden kwamen er toch van de 304 ingeschrevenen 280 aan de start. Het was een dag met meer grote getallen.
2006 2
760 lunchpakketten, 212 meter aan vlaggetjes, 92 dranghekken en natuurlijk 32 medewerkers om alles naar de zin te maken voor deelnemers en bezoekers.
Wandelend door Millingen was er weer veul volk in het derp, vooral vremd volk De lokale bevolking leek voor pretpark de fiets en het water van Sternbusch gekozen te hebben.
Toch rolde het oldtimertje, een nieuw betaalmiddel van het Historisch Vervoer veelvuldig over de tapkasten van de Millingse horeca.
 
Tijdens de ontvangst op de Holthurnsehof was er al een ontspannen sfeer. Iedereen wachtte gelaten in de ochtendzon tot de foto van de oldtimer gemaakt was voor het deelnemerscertificaat wat in de namiddag uitgereikt werd. Ook tijdens de toertocht ging een ieder zijn eigen gang, na het uitreiken van de lunch werd er op vele plaatsen gepicknickt.
Dat was ook de reden dat de meeste bolides pas rond de klok van twee Millingen binnen reden.
De begroeiing en gebouwen in het centrum boden voldoende verkoeling om het middagprogramma te herbergen. Het landbouwplein was een regelrechte topper, jong en oud kreeg de gelegenheid een koe te melken. Op het plein rustte geen melkquotum zodat de gemolken limonade gewoon opgedronken kon worden.
De basis van dit plein waren natuurlijk de 55 deelnemende tractoren uit alle windstreken.Uit Zetten en Giesbeek kwamen de verste deelnemers. Veelzijdigheid, een mega draaiorgel speelde Robbie Williams, maar ook de Heurnse Haltedansers, Musik Verein Bimmen, versus de Silver Eagels. Duitse herders, Oost of West Duits maar in ieder geval Oost-Duitse Volkspolizei.
 
Wegtransport tijdens het Historisch Vervoer ook op zondag, wegenbouw, koeltransport, meubeltransport, en stukgoed. In de 40 deelnemende vrachtauto's waren alle vormen van vervoer vertegenwoordigd. Alles wat wielen heeft is de slogan, Kleine en grote auto's, een, twee, drie, vier en meer wielers, alles was er.
 
De nieuwe deelnemersgroep; brommers, wie kent ze niet, was weliswaar klein in aantal maar de kwaliteit ervan was bovengemiddeld.
Van deze groep heeft Millingen nog veel te verwachten in de toekomst. De jurering van de deelnemers werd dit jaar op een bijzondere wijze uitgevoerd.
Een zwaardere delegatie had de organisatie niet kunnen kiezen Mevrouw de Burgemeester en Meneer Pastoor hadden de zware taak om volgens eigen criteria de prijswinnaars van deze dag te kiezen.
 
De toppers uit twee werelden maakten een prachtige verdeling van de trofeeën.
Ondanks de grote concurrentie bleven er ook twee bekers in Millingen aan de Rijn. Mevr.vd Wal-Heijnen met een Volkswagen Kever en Sjaak Pouwels met een Ford T welke naast de oudste ook deelnemer van het eerste uur was. Door de ondersteuning van onze sponsors, de gemeente Millingen, Eurregio, en onze medewerkers hebben wij er weer een prachtige drukste zondag van het jaar van kunnen maken.
Tot zondag 1 juli 2007.
Organisatie Historisch Vervoer Millingen aan de Rijn 

Historisch Vervoer 2005,
Was het ooit zo druk in Millingen ?
2005
Weergoden hebben iets met oldtimers en regelen iets voor zo'n dag in Millingen aan de Rijn.
Tenminste dat zou je denken als we weer terug kijken op het 3e Historisch Vervoer van 3 juli jongstleden.
 
De organisatie was zeer verheugd met de weersgesteldheid op deze dag. Niets stond in de weg voor een geslaagde dag.
De Donjon zag smorgens al veel bezoekers de Millingse polder inrijden. Heel vroeg stonden er al mensen uit geheel Nederland aan de afzettingen.
Maar alles was nog in opbouw, jaarlijks stelt er wel een bezoeker om 10.30 uur de vraag of dit alles is wat er komt. Maar vanaf de startlocaties Erve Kots in Lievelde en Camping boerderij Den Heuvel in Groesbeek moesten de 285 deelnemers nog vertrekken en beginnen aan de toertocht.
 
Tijdens de luchstop bij een houthandel in Gendringen bleken er nogal wat wildplassers onder de deelnemers aanwezig te zijn, dit tot ongenoegen van de eigenaar.
De organisatie kon door middel van een aangeleverde tuinslang het geheel voor vertrek eerst schoonspuiten. Over oude zeikers gesproken.
In de toertocht viel er maar een uitvaller te melden, onze plaatsgenoot Theo Thijssen. Voor de koppeling van zijn pas opnieuw gelakte Citroen C4 bleken de Achterhoekse wegen hun tol te eisen.
Met gemengde gevoelens nam Theo de pechprijs in ontvangst maar miste wel zo een plaats op het Franse oranjeplein voor deze dag opgedoopt in Place Orange. Dit nieuwe item bleek een voltreffer te zijn. Het duo Lydia et Pierre brachten Piaf en Brell weer tot leven en kijkend vanaf het Parijse terras naar onze plaatselijke kunstenaars kon je je wanen in Mont Martre.
Door de vele lovende opmerkingen over deze opzet heeft de organisatie inmiddels besloten jaarlijks een landenplein te maken.
 
De gezellige onderdelenmarkt was de corridor naar de Heerbaan alwaar de wieken draaiden van de Moulin Rouge molen van de natte tent. Deze waren versierd in de Franse kleuren, een pracht gezicht boven de oldtimers uit. In de tuin van het Gasthuis was het een drukte van belang, markt, muziek, miniatuurtreinen, en vooral de van schroot gemaakte insecten trokken veel bekijks.
Het Millingse gemeentehuis leek bestormd door een aantal protesterende boeren welke met hun tractoren de ingang geblokkeerd hadden. Dit viel gelukkig mee, de 36 deelnemers hadden het prima naar hun zin en hielden hun meegebrachte paardenkrachten keurig in bedwang. Het truckersplein werd druk bezocht door het publiek, nu eens geen gevloek over zware kolossen welke niet doorrijden op de weg.
2005 2
Het Scania-monium, een vrachtauto met een zelfgemaakt luchtorgel omlijste het geheel door het spelen van orgelmuziek over het volle C- 1000 plein.
De wegenwacht gaf een prachtige demo met oude en nieuwe hulpverlening bij de deelnemende motorrijders. De geur van leer en tweetaktolie was volop aanwezig tussen de Vespa's, Ariels, Nortons en BMW's
Natuurlijk was er weer een uitgebreide onderdelenmarkt. Er stonden meer dan 30 kramen. Ook de deelnemende winkeliers waren verrast door de drukte en deden goede zaken. O.a. verlieten 125 paar schoenen de voordeur bij Reymers schoenen en Chris had de euro's voor het oprapen. De organisatie houdt zich nog aanbevolen voor een kleine commissie hiervan.
 
Met het jureren van de deelnemers nam Hans Bach passend afscheid na 17 jaar als presentator van dit evenement. Opvallend veel deelnemers leken Hans persoonlijk te kennen. Dit bleek uit de vele dankbetuigingen en opmerkingen welke de deelnemers op hun voertuig hadden. Sommige trachten Hans zelfs te verleiden met lovende woorden over zijn oldtimerkennis tot een nominering.
De plaats van Hans zal overgenomen worden door een vrouwelijke presentator in de vorm van Marleen Wasmann.
Burgemeester mevrouw De Beer, die door de zelfrijdende boerenwagen van Dhr. Baars uit Dodewaard naar de jurywagen gereden werd, voelde zich trots en vereerd dat zij op zo'n evenement de prijzen uit mocht reiken. Hiermee kwam deze succesvolle dag ten einde en dankzij een topteam van medewerkers leek het na 2 uur of er nooit iets gebeurd was op deze dag.
 
O, ja en volgend jaar komen de oldtimers misschien wel binnen via de grens over de Heerbaan.
Wij laten u dit weten.
Dit speciaal voor enkele Palse families welke op bijpassend meubilair dit jaar tevergeefs een aantal uren aan de weg hebben gezeten om de oudjes te verwelkomen.
Wij zorgen dat voortaan onze eigen Via Gladiola weer gehouden kan worden. 

 

 

Oltimerdag 2019 2354

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Deze website is gesponsord door:
HGDesign

Geschiedenis

In 1988 startte het 1e Millings Oldtimer en Klassieker Treffen (MOKT) te Millingen a/d Rijn.
In de stromende regen toonden 38 deelnemers hun voertuig.
 
Na deze dag was het evenement niet meer te stoppen en groeide het evenement uit tot landelijke bekendheid met 250 deelnemers.

Organisatie

Organisatie2019

Vind ons op Facebook